Методичні рекомендації щодо організації, підготовки та проведення "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності"


НазваМетодичні рекомендації щодо організації, підготовки та проведення "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності"
Сторінка1/12
Дата05.05.2013
Розмір1.66 Mb.
ТипМетодичні рекомендації
obuch.com.ua > Фізика > Методичні рекомендації
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   12
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР

ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ ТА БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ

ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Черепаха В.М., Рачков С.М.


Методичні рекомендації

щодо організації, підготовки та проведення

"Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності"

Харків

2012

Методичні рекомендації для педагогів дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів, майстрів виробничого навчання і викладачів ДУ «НМЦ ЦЗ та БЖД Харківської області»
Рекомендовано

Головним управлінням освіти і науки

Харківської обласної державної адміністрації

Лист № 01-14/3461 від 20 червня 2012 року.
Рекомендовано педагогічною радою НМЦ ЦЗ та БЖД

Харківської області

Протокол № 3 від 20 червня 2012 року.
Узгоджено з Департаментом по взаємодії з правоохоронними органами оборонної, мобілізаційної роботи та цивільної оборони Харківської міської ради.

Автор-упорядник:

Черепаха В.М., методист методичного кабінету

ДУ «НМЦ ЦЗ та БЖД Харківської області».

Рачков С.М. обласних курсів підвищення кваліфікації керівних кадрів

ДУ «НМЦ ЦЗ та БЖД Харківської області».


Методичні рекомендації містять матеріали, які допоможуть педагогічним працівникам дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів, зацікавленим працівникам у сфері ЦЗ та БЖД організувати, підготувати та провести "Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності "з метою вироблення правильних дій, правил та навичок безпечної поведінки дітей та дорослих у випадку виникнення надзвичайних ситуацій; профілактики травматизму та запобігання загибелі дітей; виховання поважного ставлення до безпеки людини, її життя; формування у підростаючого покоління світоглядних та етичних основ здорового способу життя; підвищення інформаційно-просвітницького рівня населення з питань БЖД.

Зміст
Передмова ……….………………………………………………………….……... 4

Розділ I. Цивільний захист як складова «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» ………………………………………………………….....….…. 6

Розділ II. «Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності» в дошкільних

та загальноосвітніх навчальних закладах …………………………….……...…. 8

Частина 1. «Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності» в загальноосвітніх навчальних закладах ………………………………..…….…… 8

Частина 2. «Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності» в дошкільних навчальних закладах ……………………………………………………………... 13

Частина 3. Матеріали для роботи з батьками під час проведення «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» в дошкільних навчальних закладах ………………………………………………………………………………..….…. 16

Розділ III. Навчально-методичні матеріали з безпеки життєдіяльності та цивільного захисту (згідно рекомендованого тематичного плану) …….…… 20

1. Основні правила поведінки при експлуатації побутових газо- та електроприладів …………………………………………………………………... 21

2. Основні правила безпеки вдома ………………………………………..... 24

3. Основні правила безпеки на дорозі ……………………………………... 29

4. Основні правила безпеки під час літнього відпочинку на воді, поблизу водоймищ …………………………………………………………………….…... .30

5. Правила поведінки при зустрічі з собаками ………………………….… 40

6. Правила безпечної поведінки під час подорожі до лісу …………….… 42

7. Правила безпеки при збиранні грибів та рослин ………………….….... 49

8. Правила поведінки при виникненні пожежі у квартирі ……………….. 52

9. Правила поведінки під час грози, повені, заметів ………………….…... 54

10. Порядок дій при виявленні розливу ртуті ……………………….……. 57

11. Правила користування предметами побутової хімії та піротехнічними засобами …………………………………………………………………..……….. 58

12. Правила поведінки в разі виявлення вибухових невизначених предметів, речовин ……………………………………...……………………………….……. 64

13. Правила безпечної поведінки під час новорічних та різдвяних свят ..66

14. Радіаційні засоби безпеки ………………………………………...….…. 68

15. Захист населення у разі виникнення надзвичайних ситуацій ………. 70

(дані для оформлення Куточка ЦЗ )
Додатки …………………………………………………..…………………..……. 78

Література …………………………………………………………………..……. 108


Передмова
Науково-технічний прогрес - поняття суперечливе, оскільки несе з собою як багато позитивного, так і цілий ряд небезпек техногенного, природного, та біологічного характерів. Наше байдуже ставлення до цих небезпек - ніщо інше, як усталена частина нашого буття. І змінити цю драматичну ситуацію зможе тільки все суспільство. Найважливіша місія покладена на освіту, оскільки сьогодні, як ніколи, зростає роль освіти у підготовці дитини до самостійного життя у світі, де кількість надзвичайних ситуацій постійно зростає, екологічна ситуація погіршується. Життєво необхідно озброїти дітей знаннями, вміннями і розумінням важливості збереження власного здоров'я.

Основне завдання освіти і сім'ї - виховання з раннього дитинства здорового громадянина, який здатний самотужки й свідомо протистояти небезпекам і вести активне суспільне життя, відстоювати основні принципи безпечної реальності, діяльності та відпочинку.

Молодь повинна знати про світ небезпек, який її оточує, мінімізувати можливий ризик, жити в гармонії з собою та з природою, адже недаремно в основі терміну «безпека життєдіяльності» лежить співвідношення «людина - середовище - проживання».

В реальному житті це співвідношення порушується, і найчастіше жертвами нещасних випадків, аварій, стихійних лих стають діти. Як правило, вони не знають елементарних правил поведінки або просто бездумно та безпечно поводять себе на вулиці, на воді, в лісі, на дорозі, в побуті тощо. Нерідко біда приходить і тоді, коли батьки залишають дітей без нагляду, не контролюють їхні розваги та не роз’яснюють про небезпеку тих чи інших дій. Разом з тим, діти і самі створюють небезпечні ситуації. Щоб протистояти такому явищу в суспільстві, треба озброїти підростаюче покоління певним багажем знань, забезпечити сприятливі умови для життя, навчання, дозвілля.

Одним із способів такого забезпечення є проведення, згідно спільного Наказу МНС, МОН та Державної інспекції техногенної безпеки України №721/519/92 «Про проведення Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах України "від 25.04.2012р., "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності" в закладах освіти (Додаток 1). Цей захід є своєрідним узагальненням знань дітей з особистої та колективної безпеки, які вони здобули протягом навчального року; він не потребує суворої регламентації, а його зміст залежить від місцевих умов, традицій, видів загроз, особливостей території, професійного досвіду педагогів та підготовленості дітей.

Головною метою заходу є:

- підвищення якості навчально-виховної роботи з дітьми у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах з питань особистої безпеки та захисту життя у надзвичайних ситуаціях;

- удосконалення теоретичних і практичних навичок педагогічних працівників закладів освіти з питань захисту та дій в умовах надзвичайних ситуацій;

- пропаганда кращого педагогічного досвіду з проблем виховання та організації заходів із запобігання і реагування на надзвичайні ситуації.

Суть проведення «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» полягає в ефективній організації навчально-виховного процесу, який дозволятиме дітям оволодіти основами знань про здоровий спосіб життя, формувати правила безпечної поведінки та дотримання їх у різних життєвих ситуаціях.

Розділ I. Цивільний захист як складова «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності»
Заклади освіти, що надають освітні послуги за своїм призначенням, основні сили під час «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності "спрямовують на навчально-виховну діяльність - на уроки, виховні години, естафети, тренінги тощо… І основний акцент при цьому робиться на питаннях безпеки в усіх життєвих обставинах.

Але першочергове завдання вищезгаданого заходу - навчитися виробляти правильні дії, правила та навички у випадку надзвичайних ситуацій, і виробляти їх під час практики, яка максимально наближена до реальних безпек.

Це завдання покликаний вирішити саме цивільний захист, як одна із основних частин загального поняття «безпека життєдіяльності». З цією метою, згідно «Організаційно-методичних вказівок щодо навчання населення Харківської області з питань цивільного захисту та дій в умовах надзвичайних ситуацій на 2012рік», в частині 2.4, «Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності "слід завершувати проведенням заходів з цивільного захисту, до яких, крім навчально-виховних, належить евакуація дітей, дії за ввідними, робота формувань….

Якщо проведення «Днів цивільного захисту» чи «Тижнів безпеки дитини» вимагали суворої регламентації, опрацювання щорічних та довгострокових документів, довготривалої підготовки, то «Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності "не має принципових обмежень, що, в свою чергу, дає більше простору для творчості та реалізації поставлених цілей.

Враховуючи це, методисти нашого Центру рекомендують при проведенні «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» керуватися документами, що складаються за типовими зразками ділової документації, а саме:

1. «Наказ про підготовку та проведення "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності" в дошкільному навчальному закладі» (Додаток 2)

(«Наказ про підготовку та проведення "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності" в загальноосвітньому навчальному закладі» (за зразком додатка 2));

2. «План підготовки до проведення "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності" в дошкільному навчальному закладі» (Додаток 3)

(«План підготовки до проведення "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності" в загальноосвітньому навчальному закладі» (за зразком додатка 3));

3. Наказ керівника ДНЗ «Про підсумки проведення "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності»)(Додаток 4).

(Наказ керівника ЗНЗ «Про підсумки проведення "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності"» (за зразком додатка 4)).

Крім того, процес вивчення питань цивільного захисту не обмежується конкретно "Тижнем знань з основ безпеки життєдіяльності» чи іншими вищезгаданими - це процес постійний. І важливу роль при цьому відіграють інформаційно-довідкові куточки цивільного захисту, підставою для обов'язкового створення яких, і в закладах освіти зокрема, є Наказ МНС України №97 від 23.04.2001р. розділ 6: „ На підприємствах, установах, в учбових закладах для надання допомоги персоналу об'єктів в одержані інформації по конкретним діям в надзвичайних ситуаціях з врахуванням місцевих умов і особливостей виробничої діяльності обладнуються інформаційно-довідкові куточки” (Додаток №5).

При оформленні стендів інформаційно-довідкових куточків, як правило, передбачається висвітлення інформації про можливі стихійні лиха, аварії, катастрофи, схеми і порядок оповіщення, місця розміщення захисних споруд, порядок дій при НС, тощо…:

(матеріали до пунктів - дивись Розділ ІІІ, п.14):

Таким чином, день цивільного захисту - провідний день у вирішенні головних завдань "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності", оскільки спрямований на формування в дітей нового мислення, нових підходів та поглядів на вирішення проблем безпеки, які полягають в гуманному, людяному та розумному відношенні до надбань цивілізації та поваги до навколишнього середовища.

Розділ II. «Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності» у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах
У нашому житті є пріоритети, які незмінні упродовж усього періоду існування людства. Одним із них справедливо визначено безпеку дитини. Дитина має право бути захищеною незалежно від місця її народження і проживання, кольору шкіри і статусу батьків, а також багатьох інших чинників, які впливають на нас протягом життя. Ніщо і ніколи не повинно бути сильнішим за дитячу долоньку, яка зручно вмостилась у великій надійній руці дорослого.

Та набагато краще, коли одну дитячу долоньку міцно тримає рідна рука тата чи мами, а іншу - відданий та мудрий педагог.

Перефразовуючи ці рядки, надійними і міцними «руками», що підтримують дитину, є навчальний заклад і батьки. Лише в такому тісному тандемі можливий найкращий захист для дитини, найкраще отримання знань та умінь правильно діяти у надзвичайних обставинах, приймати правильні рішення, володіти навичками самозбереження, мати усвідомлені штампи поведінки, дотримання яких є запорукою успішного подолання всіх негараздів, викликаних несприятливими умовами сучасного суспільства.

Кожний заклад освіти «Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності» вищесказані можливості реалізовує відповідно до категорії своїх вихованців; має свою специфіку проведення та особливості в роботі.

Тому запропоновані рекомендації мають за мету сформувати єдиний погляд на найважливіші моменти організації і підготовки «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» та посприяти ефективності та якості його проведення.
Частина 1. «Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності» в загальноосвітніх навчальних закладах.
Етап організації та підготовки

«Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності»

На цьому етапі, в першу чергу, необхідно підготувати (за 2 тижні) такі основні документи:

- «Наказ про підготовку та проведення "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності" в загальноосвітньому навчальному закладі»;

- «План підготовки до проведення "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності"».

Наказ про підготовку та проведення "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності" включає створення комітету.

Комітет , як правило, складають:

- керівник навчального закладу;

- заступник директора;

- викладачі;

- медична сестра;

- учні старших класів;

- батьки.

Робота комітету включає:

- створення, відповідно до затвердженого Наказу, за 2 тижні до початку проведення, «Плану основних заходів підготовки до проведення "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності"»;

- вивчення необхідної навчально-методичної літератури;

- ознайомлення з різними варіантами проведення "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності" та адаптація їх до умов свого навчального закладу;

- запрошення зацікавлених фахівців з різних галузей на конференції, диспути, дискусії, дебати, «круглі столи» тощо;

- призначення голів журі конкурсів;

- звітування ,за тиждень до початку, на черговому засіданні комітету про хід підготовки, а далі - про проведення кожного заходу «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності».

За 4 доби до початку «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» у вестибюлі школи вивішують оголошення з програмою основних етапів заходу , яка містить :

- план проведення;

- умови проведення окремих конкурсів;

- теми семіна­рів, конференцій, виступів на конференціях.

Крім цього, начальний заклад повинен мати відповідні стенди, стінгазети, плакати з крилатими висловами про безпеку, здоров'я, правила поведінки при НС та фотоматеріали з проведення «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» минулого року.

Основні вимоги до організації «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності»:

1. Залучення всіх учнів з урахуванням Їхніх інтересів і здібностей.

2. Органічне поєднання навчальної , виховної і поза навчальної діяльності.

3. Практична спрямованість заходів.

Зміст роботи під час «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» слід планувати відповідно до сезонних ризиків. Наприклад, в осінній період варто більше уваги звертати на правила поведінки в лісі, при збиранні грибів, на змій, а також готувати молодь вже і до зимових ризиків: поведінка на льоду, під час ожеледиці, в мороз, під час Новорічних та Різдвяних святкувань, тощо. Весною слід наголошувати на правилах поведінки на воді, під час буревіїв та повеней, знахідках невідомих предметів, в побуті, тощо…

Технологічні етапи «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності»:

• чітко продумана організація навчально-виховного процесу;

• використання міжпредметних зв'язків;

• моделювання чи створення ігрових навчальних ситуацій та використання інших інтерактивних технологій;

• засвоєння правил поведінки, які гарантують безпеку життя учням;

• залучення фахівців МНС та інших служб.

Оскільки безпека життєдіяльності - предмет інтегрований, тому при проведенні заходів слід опиратися на знання учнів з біології, географії, хімії, фізики, основ медико-санітарної підготовки, знань з предмету «Захист Вітчизни» тощо.

«Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності» складається з чотирьох складових, а саме:

1. Практична складова. Вона передбачає здійснення учнями будь-яких практичних дій: підготовка стіннівки, плакатів, проведення спортивних естафет, тощо;

2. Теоретична складова .Є дуже різноманітною. ЇЇ основне завдання - роз­ширити знання учнів про основи безпеки життєдіяльності, про різні надзвичайні ситуацій та правила поведінки під час Їх виникнення, про безпеку у повсякденному житті та ведення здорового способу життя. На конференції, диспути, дискусії, дебати, «круглі столи» можуть бути запрошені фахівці.

3. Ігрова складова. Ця складова найбільш видовищна в «Тижні знань з основ безпеки життєдіяльності». Це конкурси, вікторини, турніри, рольові ігри, театралізовані вистави, в яких беруть участь всі учні, проявляючи свої здібності та знання з БЖД.

У вищезазначені складові слід впроваджувати інтерактивні методики, бо вони дають змогу задіяти не тільки свідомість дитини, але й її почуття, емоції, вольові якості, тобто залуча­тиметься до процесу навчання «цілісна людина».

Підбір матеріалів і форма навчання повин­ні відповідати віковим групам дітей: 1-4 класи, 5-7 класи, 8-11 класи.

Необхідно приділити увагу розбору практичних питань із навчання дітей правильному поводженню в різних життєвих ситуаціях.

4. Заходи з ЦЗ (завершальний день).
Етап проведення «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності»

Основні заходи «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності»:

• показ оформлених основних документів заходу;

• показ-виставка яскраво оформлених розгорнутих планів - конспектів уроків, виховних годин тощо….;

• оформлення інформаційно-довідкового Куточка з ЦЗ;

• запрошення із лекціями та тренінгами зацікавлених у сфері ЦЗ та БЖД фахівців;

• проведення міні-лекторію або серії передач по шкільній радіотрансляційній мережі під рубрикою «Це повинен знати кожен»;

• проведення виховних годин у кожному класі (наприклад, «Твоя безпека - це твоя уважність»);

• проведення конкурсу на кращу стіннівку (наприклад, «Безпечне довкілля», «Безпечна поведінка на канікулах»);

• проведення конкурсу поробок, плакатів, колажів (наприклад, «Будь уважним», «Правила безпеки», «Коли електроприлади бувають небезпечні», «Безпека на дорозі»);

• проведення конкурсів, КВК, брейн -рингів (наприклад, «НС та дії при них», «Азбука безпеки», «Сам собі рятувальник»);

• проведення вікторин (наприклад, «Правила безпечної поведінки», «Безпека та загрози», «Виживання в екстремальній ситуації»);

• проведення конференцій, семінарів, круглих столів (наприклад,«Сучасні проблеми безпеки життєдіяльності», «Екологічні проблеми сьогодення», «Чиста вода»);

• написання творів чи інших творчих робіт на різні теми (наприклад, «Рятувальник - героїчна професія»);

• проведення дебатів, диспутів ( наприклад, «Твоє життя - твій вибір», «Чи слід легалізувати легкі наркотики?», «Паління - загроза для здоров'я людини» «Венеричні хвороби - мірило моральних якостей людини»);

• організація виставки дитячих робіт(наприклад, «НС очима дітей»);

• проведення спортивних змагань із включенням етапів за програмою юних рятувальників Всеукраїнського громадського дитячого руху «Школа безпеки»;

• демонстрація відеофільмів про надзвичайні ситуації та їх наслідки, про героїчну працю рятувальників тощо;

• виступи агітбригад, команд юних рятувальників «Школа безпеки»;

• проведення екскурсій у підрозділи МНС України в області, на пожежно-технічні виставки та інші цікаві за тематикою місця;

• оформлення тематичних стендів «Безпека у повсякденному житті»;

• коментування через радіомережу хід запланованих заходів, місце і час їх проведення, підсумки і результати роботи (називати прізвища учнів і класи, які найбільш відзначилися за цей період);

• евакуація.
Орієнтовний план проведення

«Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» ( осінній)

Понеділок

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». «Переохолодження організму».

2. Проведення виховної години «Твоя безпека - це твоя уважність».

3. Проведення конференції (семінару) на тему «Сучасні проблеми безпеки життєдіяльності. Побутова хімія».

Вівторок

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». «Обережно, радіація!», «Змії».

2. Проведення брейн-рингу (конкурсу, КВК) серед команд старшокласників на тему «Надзвичайні ситуації та вихід з них».

3. Організація конкурсу стіннівок учнів молодших та середніх класів «Безпечна поведінка під час відпочинку» або «Правила безпеки».

Середа

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». «Небезпечні забави», «Увага:сказ!»

2. Проведення вікторини для учнів середніх класів «Правила безпечної поведінки».

3. Проведення змагання серед старшоклас­ників «Юний рятувальник».

Четвер

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». «Грип!!!», «Обережно, буревій!» Проведення дебатів серед учнів старших класів на тему «Твоє життя - твій вибір».

3. Організація екскурсії у підрозділи МНС України, на пожежно-технічні виставки для учнів молодших та середніх класів.

П'ятниця - заходи з ЦЗ.

1. Читання лекції відповідними фахівцями на тему « Вибухонебезпечні предмети. Петарди».

2. Перегляд та обговорення відеоматеріалів, відеофільмів про надзвичайні ситуації та правила поведінки при них.

3. Відпрацювання дій за ввідними - евакуація.

4. Нагородження переможців конкурсів, змагань, активних учнів школи.
Орієнтовний план проведення

«Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» (весняний)

Понеділок

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року - «Поведінка на вoдi».

2. Проведення виховної години «Загартовування організму», «Перша допомога при сонячному (тепловому) yдapi».

3. Проведення конференції (семінару) на тему «Чиста вода. Охорона водних ресурсів».

Вівторок

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року - «Oтpуйні гриби». Проведення брейн-рингу серед команд старшокласників на тему «Основи пожежної безпеки».

3. Організація конкурсу стіннівок для учнів молодших та середніх класів «Безпечне довкілля» або колажів «Коли електроприлади бувають небезпечні».

Середа

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року - «Якщо ви заблукали в лісі».

2. Проведення вікторини для учнів середніх класів «Виживання в екстремальній ситуації».

3. Проведення змагання серед старшокласників «Юний рятувальник».

Четвер

1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року - «Блискавка!»,«Кліщі».

2. Проведення дебатів серед учнів старших класів на тему «Паління - загроза для здоров'я людини».

3. Написання творчих робіт на тему «Героїчна професія - рятувальник».

П'ятниця - заходи з ЦЗ.

1. Проведення тренінгу відповідними фахівцями на тему «Ртуть. Дії при виливах ртуті».

2. Перегляд та обговорення відеоматеріалів про надзвичайні ситуації.

3. Відпрацювання дій за ввідними - евакуація.

4. Нагородження переможців конкурсів, змагань, активних учнів школи.
Завершальний етап «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності»

Останній етап включає:

- складання комітетом звіту про підсумки проведення "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності";

- оголошення «Наказу начальника ЗНЗ «Про підсумки проведення "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності".

- нагородження переможців та активістів заходу;

- виставка найкращих творчих робіт, створена учнями за тиждень;

- проведення підсумкових бесід з учнями в класах з метою оцінки проведеної педагогами роботи з навчання дітей питанням безпеки життєдіяльності;

- визначення недоліків усіх етапів заходу та шляхів їх подолання;

- обговорення планів на майбутнє.
Частина 2. «Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності» в дошкільних навчальних закладах.
Етап організації та підготовки

«Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності».
На цьому етапі , в першу чергу, необхідно підготувати (за 2 тижні) такі основні документи:

- «Наказ про підготовку та проведення "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності" в дошкільному навчальному закладі»;

- «План підготовки до проведення "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності"»;

- «Наказ начальника ДНЗ «Про підсумки проведення "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності"».

Наказ про підготовку та проведення "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності" включає створення творчої групи.

Творчу групу , як правило, складають:

- керівник дошкільного навчального закладу;

- методист;

- вихователі;

- медична сестра;

- батьки.

Робота творчої групи включає:

- створення, відповідно до затвердженого Наказу, за 2 тижні до початку проведення, «Плану основних заходів підготовки до проведення "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності"»;

- вивчення необхідної навчально-методичної літератури;

- ознайомлення з різними варіантами проведення "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності" та адаптація їх до умов свого дошкільного навчального закладу;

- запрошення зацікавлених фахівців з різних галузей на відкриті заняття;

- звітування ,за тиждень до початку, на черговому засіданні творчої групи про хід підготовки, а далі - про проведення кожного заходу «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності…»;

При плануванні "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності" слід чітко визначити час і місце його проведення для кожної з вікових груп та призначити відповідальних осіб. Заплановані заходи мають бути конкретними та пізнавальними, цікавими не тільки для дітей, але й для їх батьків, які беруть участь у "Тижні знань з основ безпеки життєдіяльності" .

Крім цього, педагогічні працівники дошкільних закладів повинні зосередити увагу на:

- забезпеченні мінімально необхідного, але достатнього рівня знань і умінь дітей з питань особистої безпеки, враховуючи вікові особливості;

- раціональному поєднанні навчальних занять та рухової активності дітей;

- створенні доброзичливої, позитивної атмосфери при проведенні заходів з метою запобігання залякування та емоційного пригнічення дітей;

- суворому дотриманні вимог техніки безпеки при проведенні заходів.

Дошкільний начальний заклад за 4 доби до початку «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» готує оголошення з програмою основних етапів заходу, а також відповідні стенди, стіннівки, плакати з крилатими висловами про безпеку здоров'я, правила поведінки при НС, зразки творчої співпраці з батьками та фотоматеріали з проведення «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» минулого року.
Етап проведення «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності»
Під час проведення заходу вихователі працюють за планами заходів для кожної вікової групи (створених на основі загального «Плану підготовки та проведення "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності"»), які включають такі види роботи:

- тематичні заняття, відкриті заняття;

- конкурси, вікторини;

- естафети, змагання, розваги;

-різноманітні дидактичні, сюжетні, театралізовані, конструктивно-будівельні ігри з елементами безпеки життя;

- екскурсії (відеоекскурсії) та прогулянки на природу;

-відвідування виставок та читання творів художньої літератури відповідної тематики;

-залучення рятувальників, працівників ДАІ та інших фахівців для проведення цікавих бесід та тренінгів з дошкільниками та їх батьками на спритність та знання правил безпеки (демонструють рятувальну техніку, спеціальний одяг, засоби пожежогасіння, засоби індивідуального захисту шкіри та дихальних шляхів);

- робота з батьками в межах заходів "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності".
Орієнтовна тематика форм організації життєдіяльності дитини під час проведення "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності"

(6 рік життя)

Перший день "Дитина та природа"

1. Засідання екологічного клубу за темою "Природа - друг, природа - ворог".

2. Музична розвага "У лісочок ми підемо, грибів, ягід там нарвемо".

3. Дидактична гра "Стихійне лихо".

4. Інтегроване заняття "Подорож у країну рослин".

5.Робота з батьками: « Нетрадиційні ліки - рослини »

Другий день "Дитина в світі людей та речей"

1. Оповідання з досвіду дітей "Твої друзі".

2. Бесіда за змістом англійської народної казки "Троє поросят".

3. Ігровий тренінг "Сам вдома".

4. Дидактична гра "Свої та чужі люди".

5.Робота з батьками: «Тероризм - загроза людству».

Третій день "Вогонь – добрий, вогонь – злий"

1. Театралізована вистава "Кицьчин дім".

2. Дидактична гра "Добрий сірничок".

3. Практичне заняття "Від пожежі не сховатись!".

4. Гра-естафета "Принеси вогню води".

5.Робота з батьками: «Правила користування первинними засобами пожежогасіння в побуті »

Четвертий день "Дитина й вулиця"

1. Інтегроване змагання "Пішохід, пішохід, пам’ятай про перехід".

2. Дидактична гра "Сигнали світлофора".

3. Розвага "Абетка дороги".

4. Ігрові ситуації "Де малята можуть грати".

5.Робота з батьками: «Чи знають дорослі правила поведінки на дорозі?»

П'ятий день (заходи з ЦЗ)"Захист дитини"

1.Виступ працівника МНС на тему "Засоби захисту".

2. Спортивна розвага "Спорт - це здоров'я, а здоров'я – це життя".

3. КВК з батьками "Як діяти в різних життєвих ситуаціях".

4. Перегляд та обговорення відеоматеріа­лів, мультфільмів про надзвичайні ситуації та правила поведінки при них.
Завершальний етап «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності»

Останній етап включає:

- складання творчою групою звіту про підсумки проведення "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності";

- оголошення «Наказу начальника ДНЗ «Про підсумки проведення "Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності"».

- нагородження переможців (дітей та батьків) заходу;

- виставка найкращих творчих робіт дошкільнят і батьків;

- проведення підсумкових бесід з дошкільнятами та їх батьками в групах з метою оцінки проведеної педагогами роботи з навчання дітей та батьків питанням безпеки життєдіяльності;

- визначення недоліків усіх етапів заходу та шляхів їх подолання ;

- обговорення планів на майбутнє.
Частина 3. Методичні матеріали для роботи з батьками під час проведення «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» в дошкільних навчальних закладах.

(матеріали можуть бути використані для роботи в початковій школі)
Народна мудрість «Те, чому навчиш Петрика, ніколи не навчиш Петра» набуває суттєвого значення, коли мова йде про дошкільні навчальні заклади. Саме вони є базовими в процесі створення у дітей на все життя стереотипу здорового і безпечного способу буття. Поглиблюючи знання дітей, в них формується готовність до ситуацій, в яких вони можуть опинитися. Якщо життєва ситуація не містить в собі елементів несподіванки і зрозуміла малюкові, тобто вони психологічно готові до сприйняття відповідної інформації про небезпеку та до практичних дій у надзвичайних ситуаціях, дитяча психіка не буде травмована, що в свою чергу допоможе вберегти дитину від стресів, тривог та страхів.

Але максимальний ефект в навчанні безпеці досягається лише в тому випадку, коли навчально-виховна робота здійснюється одночасно в трьох напрямках: дошкільний навчальний заклад - діти - батьки.

Систематична й планомірна робота з дошкільниками та їхніми батьками дає змогу формувати у дітей навички регулювання власної поведінки в довкіллі, серед людей, предметів, в умовах природних стихійних явищ. Формування в дитини дошкільного віку свідомої безпечної поведінки в довкіллі базується на позитивних прикладах дорослих. Тому педагогам дошкільного закладу необхідно приділити особливу увагу роботі з батьками, переконати їх, що не можна вимагати від дитини виконання будь-якого правила, якщо близькі їй дорослі самі не завжди ними керуються, зробити батьків своїми однодумцями з питань безпеки життєдіяльності дошкільнят.
Основними напрямками роботи педагогів з батьками є:

- ознайомлення батьків з правилами особистої безпеки та правилами поведінки в різних екстремальних ситуаціях;

- інформування щодо створення максимально безпечних умов перебування дитини вдома, на подвір’ї, на відпочинку та ін.;

- ознайомлення батьків з роботою дошкільного навчального закладу з проблем безпеки життєдіяльності дітей та результатами навчання і виховання під час бесід, консультацій, дискусій і т.д.;

- залучення батьків до навчально-виховного процесу;

- виготовлення папок, наповнених інформаційним матеріалом на тематику безпеки життєдіяльності;

- виготовлення інформаційно-довідкових матеріалів в Куточок ЦЗ;

- ознайомлення з новинками літератури на тематику безпеки життєдіяльності;

- проведення спільних заходів, Днів здоров’я, Тижнів безпеки дитини, «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності»;

- вивчення та поширення кращого досвіду родинного виховання з формування у дітей основ безпеки життєдіяльності
Форми роботи з батьками

1. Бесіди:

1. Охорона життя і здоров'я дітей - одна з найважливіших проблем сучасності.

2. Основи формування життєво безпечної поведінки в дітей дошкільного віку.

3. Вогонь у звичаях і традиціях українців.

4. Електричний струм і здоров'я дитини.

5. Природне середовище і здоров'я дитини.

2. Лекції - консультації:

1. Ознайомлення дітей з гострими предметами та правилами поведінки з ними.

2. Дотримання правил вуличного руху дорослими і дітьми.

3. Безпека катання на лижах, санчатах, ковзанах, велосипеді.

4. Профілактика отруєнь солодощами. (Додаток № 6)

3. Дискусії:

1. Електрика і діти.

2. Здоров'я і настрій.

3. Емоції та здоров'я.

4. Іграшки: небезпека чи забавка?(Додаток № 7)

4. Усні журнали

1. Увага! Перехрестя!

2. Обережно! Гриби їстівні та отруйні.

3. "Брати" наші менші. Правила поведінки з домашніми тваринами.

4. Батьки, діти та надзвичайні ситуації.(Додаток № 8)

5. Круглі столи для роботи з батьками

1. (Додаток № 9.«Безпека дошкільників – турбота дорослих» )

6. Варіанти дидактичних вправ, які батьки можуть проводити з дітьми

під час занять, на прогулянці, у ранкові та вечірні години

(Додаток № 10 Дидактичні вправи “Продовжи речення ”, “Можна - не можна”, “Вибери “небезпечне” слово і поясни його лексичне значення”).

7. Творчі тренінги на створення порад , пам'яток, плакатів, матеріалів для стендів…(з подальшим коментуванням)
Поради батькам щодо збереження життя і здоров’я дітей:

- кожна дитина має усвідомлювати, що немає більшої цінності, ніж життя, має бути впевненою, що її люблять і цінують;

- дитина має знати, що у неї є права. Так само, як право дихати, вона має право захищати своє тіло, свої думки, свої погляди;

- дитина не повинна боятись. Страх - поганий помічник у ситуаціях, коли треба діяти рішуче і швидко;

- не можна виховувати у дитини сліпе підкорення авторитету дорослого або виробляти у неї автоматичні звички. Дії дитини мають бути свідомими і розумними, а дорослі повинні заохочувати прояви дитячої ініціативи;

- дитина має довіряти близьким дорослим - батькам, вихователям - і, не вагаючись, розповідати їм про будь-яку пригоду; дитина має бути певною, що близькі зрозуміють та допоможуть;

- у розмовах з дитиною не може бути заборонених тем;

- діти мають бути певні: ніхто не каратиме їх за відмову розмовляти з незнайомими людьми. У ситуації, коли дорослі проявляють настирливість чи агресивність, діти мають право брехати, кричати, тікати, здіймати паніку, робити все, що вважають за потрібне, аби залишитися неушкодженими;

- дитина має знати, що інтимні частини тіла належать лише їй, і у відсутності батьків та вихователів ніхто без дозволу дитини не має права їх оглядати, а тим більше - торкатися. Навіть під час медичних оглядів у дошкільних навчальних закладах поруч з дитиною має бути вихователь.

Варто зважати на те, що безпека - це не просто сума засвоєних знань, а стиль життя, вміння адекватно поводитися в різних ситуаціях. Адже опинитися в екстремальній ситуації дитина може зовсім несподівано, тоді, коли близького дорослого, який захистив би її, немає поруч.
Небезпеки, які можуть зустрітися на життєвому шляху дитини

Важкі предмети, які можуть упасти з полиці.

Гострі предмети.

Грубо оброблене дерево.

Електричний струм.

Елементи живлення (батарейки, акумулятори).

Газові плити.

Небезпечні рідини: окріп, оцет, одеколон, спиртне, отрути, кислоти, луги, розчинники.

Водойми: можна потонути, при пірнанні можна наткнутися на гострий предмет.

Лід на водоймах: можна провалитися чи потрапити в непомітну ополонку.

Лід на доріжках: можна підсковзнутися.

Будівництво: ями, гострі предмети, будівельні машини, не огороджені майданчики на висоті.

Дах, вікно, балкон: можна впасти.

Собаки: можуть злякати, покусати, заразити сказом й іншими хворобами.

Саморобна зброя: рогатки, луки, самостріли й ін.

Викрадачі дітей.

Автомобільна дорога.

Автомобіль, що маневрує у дворі.

Залізниця : вихор від потягу може збити з ніг.

Крута гірка.

Люк на тротуарі.

Отруйні рослини, гриби.

Бурульки: можуть впасти на голову.

Сонце: можна отримати тепловий удар або сонячний опік.

Укуси змій, кліщів, павуків, перетинчастокрилих.

Ліс: можна заблукати.

Натовп: можна згубитися, або бути затиснутим у ньому.

Низька температура взимку: можна отримати обмороження.
3. Особливі небезпеки для малюків

Маленькі предмети можуть бути проковтнуті дитиною.

Мотузка, великий шматок тканини: дитина може заплутатися й задихнутися.

Гострий або твердий край ліжка, іграшка із твердою гранню або штирем.

Пластиковий мішок: дитина може надягти його на голову й задихнутися.

Нова їжа може викликати алергію. Новий продукт давайте пробувати дитині у невеликій кількості.

Небезпечні гучні метушливі ігри: діти збуджуються, перестають зважати на небезпеку.
ЗАПАМ'ЯТАЙ!

10 правил-пам’яток для батьків
Люби свою дитину!

Радій з її присутності, сприймай її такою, якою вона є; не ображай, не принижуй, не позбавляй її бути впевненою у собі, не піддавай несправедливому покаранню.

Охороняй свою дитину!

Захищай від фізичних і душевних небезпек, навіть жертвуючи власними інтересами і ризикуючи життям.

Будь прикладом для своєї дитини!

Нехай у вашій сім'ї побутують чесність, скромність, гармонія.

Грайся зі своєю дитиною!

Приділяй їй якомога більше часу, розмовляй з нею.

Працюй зі своєю дитиною!

Привчай її включатися в усі роботи по господарству.

Дозволь дитині набути життєвого досвіду!

Хай навіть не безболісно, але самостійно.

Покажи дитині можливості й межі людської свободи!

Привчай дитину бути слухняною!

Батьки повинні стежити за поведінкою дитини і спрямовувати її таким чином, щоб дії не завдавали шкоди ні їй самій, ані іншим.

Чекай від дитини тільки таких міркувань та оцінок, на які вона здатна у своєму віці, виходячи з рівня розвитку і життєвого досвіду.

Зроби так, щоб спогад про щасливе дитинство зігрівав її все життя.

Знай: життя наших дітей залежить тільки від нас самих!

Розділ III. Навчально-методичні матеріали з безпеки життєдіяльності та цивільного захисту (згідно рекомендованого тематичного плану)
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   12

Додати документ в свій блог або на сайт

Схожі:

Про підсумки проведення Тижня знань безпеки життєдіяльності «З вогнем не жартуй!»
Тижня знань безпеки життєдіяльності учнів (відповідальна вихователь 11-Б класу Малявкіна Т. В.)

Спільне рішення комісії закладу щодо проведення Тижня знань Правил дорожнього руху
Тижня знань безпеки життєдіяльності учнів (відповідальна вихователь 11-Б класу Малявкіна Т. В.)

ПЛАН проведення Тижня безпеки життєдіяльності «Наша безпека – у наших...
Комісія з організації та проведення Тижня безпеки життєдіяльності «Наша безпека – у наших руках»

План заходів Тижня знань пожежної безпеки
Обговорення на нараді при директорові плану проведення Тижня знань пожежної безпеки на тему

ПЛАН-СІТКА проведення Тижня знань безпеки життєдіяльності
Екскурсія до пожежно-технічної виставки-музею ТУ МНС України в Кіровоградській області

Кіровоградський обласний навчально-виховний комплекс
Тижня знань безпеки життєдіяльності учнів (відповідальна вихователь 11-Б класу Берлін О. А.)

Кіровоградський обласний навчально-виховний комплекс
Тижня знань безпеки життєдіяльності учнів (відповідальна вихователь 10-А класу Брайко А. А.)

Кіровоградський обласний навчально-виховний комплекс
Тижня знань безпеки життєдіяльності учнів (відповідальна вихователь 11-А класу Бузінова О. В.)

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ДОСЛІДЖЕННЯ
Методичні рекомендації щодо організації дослідження та оформлення науково-дослідницьких робіт (на допомогу слухачам Малої академії...

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ДОСЛІДЖЕННЯ
Методичні рекомендації щодо організації дослідження та оформлення науково-дослідницьких робіт (на допомогу слухачам Малої академії...

Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
obuch.com.ua
Головна сторінка